Great Ocean Road. Shipwreck-coast - Reisverslag uit Port Fairy, Australië van Carina en Bert Pinkster - WaarBenJij.nu Great Ocean Road. Shipwreck-coast - Reisverslag uit Port Fairy, Australië van Carina en Bert Pinkster - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road. Shipwreck-coast

Door: tekst Carina, fotos Bert

Blijf op de hoogte en volg Carina en Bert

28 Februari 2014 | Australië, Port Fairy

De rode en groene papegaaien doen ons uitgeleide als wij dit regenwoud verruilen voor de kust.
Eerst rijden wij een zijweg in voor "koala spotting". Wij stoppen langs de kant van de weg maar hoe wij ook speuren, wij ontdekken ze niet. Bert wil terug naar de hoofdweg maar ik wil verderop kijken. "Jij denkt zeker dat daar toeristen met een verrekijker staan" moppert hij, refererend aan de manier waarop we in amerika grizzlys en coyotes zagen. Ik lach maar twee bochten verder staat de berm vol auto's en staan er mensen op de weg omhoog te wijzen. Wij schuiven aan en ja hoor, een grote koala recht boven de weg. Hij is wakker en knabbelt wat aan de blaadjes van de gum-tree (eucalyptus boom).
Wij lopen verder en zien steeds meer koala's, sommige aangewezen door andere spotters, andere (zoals degene die ons aankijkt) ontdekken wij zelf.
Dik tevreden rijden wij een half uurtje en vele foto's later terug naar de hoofdweg.
Vandaag rijden we langs shipwreck-coast. Door alle rotsblokken voor de kust is het best begrijpelijk dat hier wel 400 wrakken liggen. De geschiedenis van een zo'n schipbreuk wordt op borden uitgebreid verteld. Wij leven ons in in Tom en Eva die op wonderbaarlijke wijze zo'n ramp overleefden en bezoeken het begraafplaatsje waar 4 doden van de ramp liggen. De andere 46 lichamen heeft de zee zeker niet teruggegeven.
Een aantal van die rotsen worden de 12 apostelen genoemd. Doordat de verbinding met het land is weggeslagen, doorstaan ze daar eenzaam en majesteus de getijden. Wij boffen dat het een zonnige dag is. Het levert schitterende vergezichten van de diverse uitkijkpunten op. Wij lopen wel drie uur rond van uitkijkpunt naar uitkijkpunt. Ieder wandelpaadje levert weer een nieuwe grandioze beloning op.
Wij moeten ons nog haasten om voor etenstijd op ons volgende adres te zijn.

• 03 Maart 2014 - 14:59

Suzanne:

Wat een mooie foto's!

• 03 Maart 2014 - 22:38

Yolanda:

Jaaaa, eindelijk koala's die wakker zijn! :-P