Masai Mara - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van Carina en Bert Pinkster - WaarBenJij.nu Masai Mara - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van Carina en Bert Pinkster - WaarBenJij.nu

Masai Mara

Door: Carina

Blijf op de hoogte en volg Carina en Bert

29 September 2018 | Kenia, Masai Mara

Donderdag
Na foto's gemaakt te hebben moeten wij alweer afscheid nemen van deze hartelijke mensen.
Wij rijden over een weg die bar en boos is, maar wij zien wel dat er druk gewerkt wordt om een nieuwe weg aan te leggen. En gelukkig ben ik dankzij de gember tabletten niet misselijk.
Voor de lunch komen wij in het base camp aan, vlak bij de ingang van het nationale park. In dit camp hebben de Obama's gelogeert en ieder een boom geplant wat ons diverse keren vol trots geshowd wordt.De grote safaritent waarin wij logeren is dan ook heel luxe.
Om drie uur worden wij door Dennis gehaald om de Masai Mara in te gaan en wij zien al leeuwen , zebra's , antilopes en Zwijntjes. Dan mogen wij even uit de auto om langs een riviertje te lopenen wij zien hypo's ,krokodillen en veel vogels. Om zes uur sluit het park en wij zijn er net op tijd weer uit.
Als het donker is mogen wij niet meer zonder begeleiding door het park lopen. Als wij voor onze tent gaan staan en met de zaklantaarn schijnen komt er een masai (Julius), gewapend met een speer ons naar het restaurant brengen en later terug.
Vrijdag
Vandaag onze 10 uur durende safaririt. Wij willen om 6.15 vertrekken maar de lunchbox is nog niet klaar dus wordt het 6.45. Pole pole ( langzaam) en Hakuna Matata ( geen probleem, maak je niet druk) is duidelijk het motto hier. Om 7 uur rijden wij het park in en beleven een van de bijzonderste dagen van ons leven. Wij zien: waterzwijntjes, maribus, 5 soorten gazelles
( impalas,topis, thomsons,elanden,en een redback), zebra's, hyena's, en gieren als Dennis via zijn bakkie hoort dat er ergens leeuwinnen met jongen gespot zijn. Wij erop af, bijna vast in een greppel , maar dan zien wij ze, zo schattig. Na een half uurtje kijken gaan wij verder. Giraffes, mongoozes,eagels, struisvogels,gnoes, een secretarisvogel en dan weer via het bakkie: Er is een LUIPAARD gespot.wij erheen, allemaal jeeps bij elkaar, maar ik zie geen luipaard, tot hij onder een jeep vandaan komt. Hij sluipt door het gras. Trekt zich niets aan van alle auto's en klikkende camera's en gaat heel langzaam verder en staat dan weer een tijdje stil. Eigenlijk houd ik het wel voor gezien als hij opeens een sprong neemt, gekrijs van een gazelle in nood, de luipaard en zijn prooi komen een halve meter omhoog en dan is het gedaan. De prooi heeft nog wat stuiptrekkingen en als dat over zijn, versleept hij zijn prooi en verbergt het ergens. Dan neemt hij doodkalm de benen, hij komt later wel terug om zijn prooi te eten.
Geweldig. Zelfs Dennis zegt dat dit pas de 2e keer is dat hij dit ziet, terwijl hij hier al 15 jaar komt. Wat boffen wij! Al met al heeft het luipaard ons een uur bezig gehouden. Wij gaan verder en zien Olifanten, meer van bovenstaande dieren en de trek van de Gnoes naar Tanzania. Een oneindig lange rij gnoe's vergezeld van wat zebra's. Wij zien een varaan, komen weer bijna vast te zitten in een greppel en rijden Tanzania in. Wij zien hippo's (nijlpaarden)bij de grensrivier en stoppen aan de overkant. Ranger Wesley ( gewapend met een geweer)loopt een stukje met ons langs de rivier en wij zien nog meer hippo's, een krokodil, ooievaars, pelikanen en apen. Dan is Dennis er weer en gaan wij een boom zoeken voor de picknick.
Daar zitten wij dan, tussen de zebra's, gnoe's en thomson gazelles in de steppe. Echt een onbeschrijvelijk gevoel.
Wij gaan verder zien, buiten alle ander beesten, ook nog Elanden en Buffels en dan opeens weer een luipaard! Maar Dennis krijgt via zijn bakkie te horen dat er cheetahs zijn. Dus wij erop af. Zit er een auto vast in een greppel, dus Dennis helpen, maar het lukt niet. Dan komen er nog meer auto's bij en iemand zegt dat wij eromheen kunnen rijden. Dat doen wij, maar aan de andere kant blijft Dennis staan om verder te helpen. Er is iemand met een sleepkabel en een sterke jeep. Pas als de auto uit de greppel is gaan wij verder. Ik denk dat de cheetahs wel weg zullen zijn inmiddels, maar nee hoor. Er liggen er drie onder een boom uit te rusten. Wij kijken een tijdje, Dennis legt mij het verschil met het luipaard uit want ik zie het niet zo goed, zeker liggend niet , maar de cheetah heeft strepen onder zijn ogen alsof hij huilt en een meer driehoekige kop. Dat zie ik duidelijk met mijn verrekijker.
Het wordt tijd om het park te verlaten. Met een innig voldaan gevoel rijden wij terug naar het base camp en zien onderweg nog vele, vele dieren.